Hoe helpen onderwaterdrones de maritieme en offshore-industrie?

2 min leestijd

Samenwerkende onderwater ‘drones’ bieden goede mogelijkheden voor de inspectie van windturbineparken en andere objecten op zee. Daarvoor moeten ze onderwater kunnen communiceren. TNO beschikt over de expertise en technologie om geluid als efficiënt communicatiemiddel in te zetten. Dat moet leiden tot een doorbraak in de maritieme sector.

Werken met onderwaterdrones, in vakjargon ‘Autonomous Underwater Vehicles’ (AUVs), vergt een nauwkeurige voorbereiding, zegt Quincy Martina, Projectleider bij TNO Akoestiek en Sonar. “Je werkt doorgaans vanaf een schip en moet de missie voorafgaande goed plannen. Wat zijn de omgevingscondities, welke risico’s worden er verwacht, maar vooral: welk resultaat dient behaald te worden en wat is daarvoor nodig?”

Onderwaterdrones vergroten veiligheid

Maurits Huisman, Business Development Manager bij TNO: “Uiteindelijk telt het resultaat. Onderwaterdrones kunnen de efficiëntie en de veiligheid van offshore-inspecties en -monitoring vergroten. Duikers die inspectie en monitoring uitvoeren, kunnen in gevaarlijke situaties terechtkomen en dat wil je zo veel mogelijk vermijden. Andere inspectiesystemen vereisen bijvoorbeeld kabels, wat de inzetmogelijkheden van die systemen beperkt.”

“Draadloze communicatie in zeewater is problematisch, omdat radiosignalen daar niet ver dragen. De oplossing is dat we geen radiosignalen, maar geluidsgolven gebruiken”

Geluid als communicatiemiddel

Toch waren er bedenkingen bij het gebruik van AUVs, zegt Martina: “Draadloze communicatie in zeewater is problematisch, omdat radiosignalen daar niet ver dragen. De oplossing is dat we geen radiosignalen, maar geluidsgolven gebruiken. Eigenlijk net als bij sonar. Met die vorm van communicatie onder de zeespiegel hebben we bij TNO al ruime ervaring opgedaan, met name bij toepassingen voor Defensie.”

Datasnelheid en bereik

Geluid maakt onderwatercommunicatie met drones dus mogelijk. “Zowel om ze aan te sturen als voor het versturen van (meet)gegevens”, zegt Martina. “Het gaat nog niet zo snel als met 4G aan land, maar de datasnelheden zijn voldoende om praktisch bruikbaar te zijn. Het bereik varieert – afhankelijk van de omgevingscondities en frequentiebandbreedte – van enkele honderden meters tot tientallen kilometers.”

Autonome AUVs

Ondertussen werkt TNO ook aan verdere verbeteringen van de AUVs. “We maken de drones autonomer”, vertelt Huisman. “Je kunt ze dan opdrachten meegeven, die ze zonder menselijke bemoeienis gezamenlijk uitvoeren. Ook werken we aan de samenwerking van de verschillende systemen. Bij die samenwerking kun je denken aan het overnemen van taken als een lid van een team van AUVs uitvalt. Ook kun je de onderwaterdrones met verschillende soorten sensoren uitrusten, zodat ze gegevens leveren die elkaar aanvullen. De AUV-teams kunnen dan zelf bepalen welke gegevens ze moeten verzamelen om hun opdracht uit te voeren en waar ze dat doen.” Zo ver is het nu nog niet, maar TNO werkt aan de ontwikkeling van een systeem inclusief akoestisch modem en software voor autonome besluitvorming.

“We maken de drones autonomer. Je kunt ze dan opdrachten meegeven, die ze zonder menselijke bemoeienis gezamenlijk uitvoeren”

Doorbraak in de maritieme sector

TNO is nu op zoek naar partners met wie het systeem voor autonome besluitvorming van AUVs in een consortium verder kan worden ontwikkeld en gedemonstreerd. Huisman: “Zo’n demonstratie kan leiden tot een doorbraak van deze technologie in de maritieme sector.” Als mogelijke partners noemt Huisman aannemers uit de offshore-industrie die  inspectie- en monitoringswerk verzorgen: “Maar andere geïnteresseerden zijn natuurlijk ook welkom. Samen kunnen we de expertise en technologie van TNO naar de markt brengen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor.”

TNO bij de Volvo Ocean Race

Wilt u meer weten over de toepassingen van AUVs en sonar in de offshore-industrie? Kom dan naar het Innovation Pavilion van de Volvo Ocean Race in Scheveningen. TNO’ers laten daar van zondag 24 juni tot en met zondag 1 juli zien wat de trends zijn en wat de stand van zaken is.

Lees meer
contactpersoon
Maurits Huisman MSc Locatie Leiden - Sch + Page 1 Locatie: Locatie Den Haag - Oude Waalsdorperweg
e-mail
nieuws
evenementen
vacatures
aandachtsgebieden
  • Bouw, Infra & Maritiem