TNO 85 jaar: De ananassnijder

1 min leestijd

TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. In 2017 al 85 jaar. Tijdens dit jubileumjaar blikken we daarom terug op diverse innovaties uit het verleden die veel impact hebben (gehad) op de samenleving. Dit keer: het ontwerpen van de populaire ananassnijder.

Rond 1990 werd TNO in Delft benaderd door een grote Nederlandse fruitimporteur die Nederland aan de verse ananas wilde brengen. Maar hoe doe je dat? Nederlanders waren namelijk niet gewend om deze vrucht te snijden en schoon te maken. Het idee van de importeur: maak een goedkope ananassnijder die we bij aankoop van twee vruchten cadeau kunnen doen.

Bevroren ananasplantages

TNO ontwikkelde een eenvoudige ananassnijder, zocht een bedrijf dat het nieuwe product kon fabriceren en kwam een lage prijs met hen overeen. Ondanks dat de klant enthousiast was over het resultaat, kon het import- en promotieplan helaas niet doorgaan. De ananasplantages waren op dat moment namelijk bevroren. Het duurt daarna meer dan vijf jaar voordat er nieuwe vruchten groeien. Het idee werd daarom tijdelijk in de ijskast gezet. 

TNO Ananassnijder_in bodytekst.jpg

Duitse doorbraak

Na enige tijd bleek Vacu Vin geïnteresseerd te zijn in de ananassnijder. Dit Delftse bedrijf, dat gespecialiseerd is in het exporteren van non-foodproducten, nam het idee over en startte de productie van de snijder. “Het gebruik van het, toen nog onbekende, product heeft uitleg nodig. Daarom duurde het een paar jaar voordat de ananassnijder daadwerkelijk aansloeg in de markt”, vertelt Patrick Schneider, CEO van Dutch Creative Brands Group waarvan Vacu Vin onderdeel is. “In 1999 zette een bekende Duitse winkelketen het product in de spotlights. Dat was een belangrijk moment voor de doorbraak ervan. Want daarna gingen steeds meer winkels het product verkopen. Ook in Nederland. De populariteit van de snijder groeide daarna snel. En nu zie je het product in elke gerenommeerde kookwinkel liggen en exporteert Vacu Vin de ananassnijder naar 85 landen.”

Non-foodproduct op de AGF-afdeling

Worden er sinds de verkoop van de ananassnijder ook meer verse ananassen verkocht, wat tenslotte het uitgangspunt was? “Dat kun je wel stellen”, bevestigt Schneider. “Niet voor niets is de ananassnijder vaak het enige non-foodartikel dat op de groente- en fruitafdeling van de supermarkt wordt verkocht. Veel mensen vinden het lastig en veel werk om deze vrucht schoon te maken. Als je een product dat je bij dit klusje helpt dicht bij de ananassen aanbiedt, merk je dat er meer vruchten worden verkocht.” De stijgende verkoop heeft echter niet alleen te maken met de ananassnijder. “De prijzen van verse ananassen zijn ook gedaald. Dus ook dat heeft geholpen.”

TNO 85 jaar logo.png

AANMELDEN VOOR WEEKEND VAN DE WETENSCHAP

Vier het 85-jarig jubileum mee en meld je aan voor het bezoeken van een van onze locaties op 7 oktober. Registreren is verplicht en kan via de website. Neem zowel de bevestigingsmail als je legitimatiebewijs mee.

Meld je aan
lees ook