TNO’s Technology Transfer: springplank voor ondernemend talent

5 min leestijd

Meer innovaties sneller naar de markt brengen. Dat is de ambitie van het onlangs gestarte programma Technology Transfer van TNO, waar nu al zo’n twintig projecten in zijn opgenomen. Een van de veelbelovende start-ups is Tiledmedia, waar vier TNO’ers bij betrokken zijn. “TNO heeft ons bij een investeringsnetwerk geïntroduceerd en na onze pitch bleken verschillende partijen geïnteresseerd.”

“Met Technology Transfer willen we een vliegende start creëren om nieuwe bedrijvigheid en dus werkgelegenheid te generen, door technologieën die bij TNO zijn ontwikkeld”, vertelt Hans Boumans, Technology Transfer Manager van TNO. Inmiddels is er een uitgebreid netwerk opgebouwd aan investeerders die start-ups met veelbelovende, marktrijpe technologieën op weg wil helpen. Daarnaast heeft TNO samen met de technische universiteiten Twente en Eindhoven, Wageningen Research en Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) een investeringsfonds opgericht waarin 75 miljoen euro beschikbaar is voor hightech start-ups, die zich richten op grote maatschappelijke vraagstukken als klimaatverandering, zorg, mobiliteit en voeding.

Tien start-ups per jaar

Met Technology Transfer wil TNO een actievere rol spelen in het stimuleren van medewerkers om voor zichzelf te beginnen. Vaak gaat het hier om enthousiaste TNO’ers die na vele jaren onderzoek het als een uitdaging zien dat waaraan ze zelf jaren hebben gewerkt, door te ontwikkelen tot een concreet product of dienst. “Van de labjas naar laarzen in de modder”, noemt Hans dat. Technology Transfer moet per jaar zo’n tien start-ups opleveren.

Tijdelijk minderheidsbelang

“Inmiddels hebben zich verschillende collega’s gemeld die de stap willen wagen”, vertelt Hans. “We helpen ze bij het businessplan, brengen ze in contact met potentiële investeerders en bieden alle mogelijke ondersteuning. En omdat we de starters goed kennen en vertrouwen hebben in hun plannen, nemen we als TNO doorgaans een minderheidsbelang in het beginnende bedrijf. Normaal gesproken zijn we een jaar of vijf aandeelhouder. Ook leveren we zo nodig een commissaris om intensief bij de ontwikkeling betrokken te zijn en vanuit onze expertises ondersteuning te bieden tijdens de ontwikkelingsfase.”

“We kennen de starters goed en hebben vertrouwen in hun plannen. Daarom nemen we als TNO doorgaans een tijdelijk minderheidsbelang in het beginnende bedrijf”

Tiledmedia: innovatieve technologie voor virtual reality

Een van de twintig veelbelovende start-ups is Tiledmedia, waar vier TNO’ers bij betrokken zijn. CEO Frits Klok en CBDO (business development) Rob Koenen hebben beiden zo’n 25 jaar ervaring in telecom, media en netwerken. Ze werken voorlopig parttime aan de uitbouw van het bedrijf, naast hun werk voor TNO. De ‘boots on the ground’ zijn CTO Ray van Brandenburg en COO Arjen Veenhuizen die na jaren bij TNO te hebben gewerkt, zich nu volledig op Tiledmedia richten. Met de technologie die ze binnen TNO hebben ontwikkeld het ongecomprimeerd kunnen versturen van videobestanden met zeer hoge resolutie, via bestaande netwerken naar elk gewenst apparaat – willen ze de wereld veroveren. Vijf vragen aan Ray en Arjen over de technologie en TNO’s hulp bij het opzetten van hun nieuwe bedrijf.

Hoe is het begonnen?

Ray: “We hebben laten zien dat je video’s die zijn opgenomen in hoge kwaliteit – van full HD tot 4, 8 of 16 K – via een normale breedbandverbinding, zonder kwaliteitsverlies op je tv of tablet thuis kunt krijgen. Je kon als consument zelfs in- en uitzoomen en cameraposities kiezen. Dat was nog nooit vertoond. We hadden een prototype klaar, dat we in een groot Europees project met partijen als Alcatel-Lucent, onze Duitse zusterorganisatie Fraunhofer en de BBC hebben ontwikkeld. Met de BBC hebben we ook nog experimenten gedaan om de technologie in de huiskamer te krijgen. Dat is allemaal mooi en prachtig, maar het product was nog niet af en de vraag was of de markt er echt op zat te wachten. We hebben daarom alles wat we de afgelopen jaren aan technologie hebben gebouwd, weggegooid en zijn weer opnieuw begonnen.”

Waar zien jullie nu kansen?

Arjen: “Het idee achter de technologie en de concepten waaraan we hebben gewerkt, zijn perfect toepasbaar voor virtual reality, VR. Voor dit nieuwe idee hebben we daarom wel een gedeelte van de eerder ontwikkelde technologie overeind gehouden: het ongecomprimeerd kunnen versturen van videobestanden met zeer hoge resolutie, via bestaande netwerken naar elk gewenst apparaat. Het geheim is dat we de beelden opknippen in kleine stukjes – tegeltjes of in het Engels tiles – en alleen de fragmenten versturen die de gebruiker op dat moment nodig heeft. Op een VR-bril met een video van 360 graden kijk je namelijk altijd maar naar een deel ervan. Je kunt tenslotte het Panorama Mesdag ook niet in één oogopslag waarnemen. Onze software knipt de beelden op in stukjes en detecteert waar de gebruiker via de bril op elk moment naar kijkt. Alles wordt permanent per duizendste van een seconde doorgerekend en in beeld vertaald.”

Wie zijn de potentiële klanten van Tiledmedia?

Arjen: “De zogeheten content delivery networks, CDN’s, die de distributie voor grote entertainmentbedrijven of -omroepen verzorgen. Maar je kunt ook denken aan de telecom- en kabelbedrijven, Disney, YouTube, you name it. Of reisorganisaties die jou op een VR-bril door een stad of oerwoud laten lopen, of bedrijven die mensen van fobieën afhelpen. In plaats van een eng bergweggetje te bewandelen, heb je die ervaring nu met uiterst realistische beelden.”

“We hebben ons idee voorgelegd aan TNO en ook verteld dat we dit graag in een eigen bedrijf verder wilden ontwikkelen. We waren het snel eens en TNO leverde alle mogelijke hulp”

Wat is het voordeel voor de distributeur van de videobeelden op de VR-bril?

Ray: “Een veel betere beeldkwaliteit dan die nu via bestaande netwerken verstuurd kan worden. Ze kunnen ook kiezen voor besparing: we kunnen de kosten met een factor zes terugbrengen. Ze kiezen dus voor óf een zesde van de bandbreedte gebruiken met dezelfde kwaliteit óf voor hetzelfde bedrag en bandbreedte een zes keer betere beeldkwaliteit. En de consument krijgt hiermee een kwalitatief veel beter product.”

Hoe verloopt de relatie met TNO?

Ray: “Toen we dit idee voor VR vorig jaar eenmaal hadden, hebben we het voorgelegd aan TNO en ook verteld dat we dit graag in een eigen bedrijf verder wilden ontwikkelen. We waren het snel eens en TNO leverde alle mogelijke hulp. De eerste maanden hebben we vanuit huis gewerkt; inmiddels hebben we een ruimte in Het Industriegebouw in Rotterdam. TNO heeft ons bij een investeringsnetwerk van de Rabobank geïntroduceerd en na onze pitch bleken verschillende partijen geïnteresseerd. Om ons product voor alle operating systems en apparaten geschikt te krijgen, moeten we nog veel doen. En daar is geld voor nodig. We hebben goede hoop dat het gaat lukken. We gaan voor de hoofdprijs.”

Tiledmedia is sterk vertegenwoordigd op de IBC conferentie te Amsterdam, onder anderen CTO Ray van Brandenburg houdt een verhaal over de achterliggende technologie. 

Bent u geïnteresseerd in investeringsmogelijkheden in TNO-spin-offs of wilt u als launching customer optreden? Neem dan contact op met TechTransfer@tno.nl.

contactpersoon
boumans_hans.jpg
Dr. ir. Hans Boumans Locatie Leiden - Sch + Page 1 Locatie: Locatie Den Haag - New Babylon
e-mail
nieuws
evenementen
lees ook
vacatures
aandachtsgebieden
  • Industrie